22e lustrum van Bugatti

De van oorsprong Italiaanse familie Bugatti vestigde zich in 1902 in het toen nog Duitse Molsheim (Elzas),nabij Straatsburg waar vader Ettore (geboren in Milaan in 1881) begon met het produceren van automobielen en treinen. Hij kreeg uit zijn eerste huwelijk twee zonen: Jean en Roland. Zoon Jean (geboren in 1909) scheen voorbestemd om zijn vader later op te volgen. Ettore ontwierp Peugeot Bébé BP1 in 1911 waarvan er 3.000 werden gebouwd onder licensie van Peugeot. Daarna begon de productie van de verschillende T-modellen waarvan vele aan races gingen deelnemen zoals de zeer succesvolle T35. De Bugatti limousines er cabriolets waren eveneens pronkstukken van design en techniek. Sommige werden vernoemd naar Alpentoppen zoals Stelvio, Ventoux en Galibier. Zoon Jean ontwierp samen met vader Ettore de Bugatti T41  Royale Coupé Napoléon. Van dat bijzondere model werden er slechts 6 gebouwd vanwege de grote economische depressie. Ettore Bugatti reed zelf in één van deze gebouwde T41 exemplaren. De auto was destijds te koop voor 500.000 Franse francs. Zoon Jean verongelukte in 1939 bij het testen van de nieuw ontworpen racer T57G. Vanaf dat moment ging het met Bugatti achteruit. Het prototype van de T64 werd niet verder ontwikkeld en in 1963 werd het merk verkocht aan Hispano Suiza. Ettore Bugatti stierf in 1947 aan een herseninfarct. In de lijst van de duurste historische automobielen ter wereld staat de Bugatti T57SC Atlantic op de 2e plaats en staat de Bugatti T41 Royale op plaats 5. Modeontwerper Ralph Lauren betaalde voor een model Atlantic via een veiling 40 miljoen dollar.

In 1998 kocht het Volkswagen concern in Wolfsburg het merk Bugatti. In 2009 leverde dat de bouw op van 30 modellen Bugatti Super Sport die voor de prijs van 2,15 miljoen werden verkocht. Het nieuwste model is de Bugatti Chiron, in 2016 gepresenteerd op de Auto Salon in Geneve.

Het 22e lustrum van dit fameuze automerk krijgt aandacht op de komende 35e editie van de Nationale Oldtimerdag in samenwerking met particuliere eigenaren en collectioneurs van Bugatti modellen. De grootste collectie Bugatti automobielen is te bewonderen in het Musée National de l’Automobiles in Molsheim, ook wel de ‘Collection Schlumpf‘ genoemd.

La Belle Epoque

De 3e editie van de ‘Belle Epoque’ belooft opnieuw een succes te worden. De periode van 1890 tot 19...

Editie 2019

LEES MEER

The Roaring Twenties

‘The Roaring Twenties’ in het middelpunt van de schijnwerpers De periode van 1920 tot aan de Wallst...

Editie 2019

LEES MEER

Citroen

Citroën heeft Nederlandse roots Roelof Limoenman is een Amsterdamse joodse handelaar in groenten en...

Editie 2019

LEES MEER

Editie 35

35e editie Nationale Oldtimerdag Lelystad De Nationale Oldtimerdag in Lelystad is het jaarlijkse te...

Editie 2019

LEES MEER

Programma

16 juni 2019 Het programma van de Nationale Oldtimerdag kent een vaste opzet. Na binnenkomst staan ...

Editie 2019

LEES MEER

Deelnemers

De Nationale Oldtimerdag kent al jaren een top deelnemersveld die naast een Masterclass (winnaars va...

Editie 2019

LEES MEER

Optredens

De dag wordt omlijst door straattheater, kijkobjecten en muziek. Invulling hier van volgt later...

Editie 2019

LEES MEER

Tourtocht

De Nationale Oldtimerdag kent een voor de deelnemers verrassende toertocht met een lengte van ruim 6...

Editie 2019

LEES MEER

Locatie

De Bataviaboulevard in combinatie met de Bataviahaven vertegenwoordigt de kernwaarden van Lelystad: ...

Editie 2019

LEES MEER

Social media

Links en media

   

 

 

  

  

Nationale Oldtimerdag Lelystad (St. Mobiel Erfgoed Fleur de Lis)
Wijngaard 12 | 8212 CB  Lelystad | 0320-233014
KVK-nummer: 69870659 | BTW-nummer: NL858045722B01

Log in of Aanmelden

Log in met Facebook

Wachtwoord vergeten? / Gebruikersnaam vergeten?

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.
More information Ok