Dwerg autos

Dwergauto: een troetelnaam voor een compacte auto

Een dwergautomobiel is een kleine auto met drie of vier wielen. Er worden verschillende maatstaven gebruikt voor dit voertuig. Wij sluiten ons aan bij de betiteling die de sympathieke Dwerg Auto Club Nederland (DWAC) hanteert: een historisch gemotoriseerd drie- of vierwielig voertuig met een cilinderinhoud van maximaal 600 cc.

Van 1910 tot het begin van de jaren twintig van de vorige eeuw er cyclecars geproduceerd, kleine licht in gewicht en goedkope automobielen die het ‘gat’ vulden tussen motorfietsen en automobielen. In Frankrijk was de cyclecar populair omdat vanwege het gewicht er geen wegenbelasting behoefde te worden betaald. De vroegste modellen hadden maximaal twee zitplaatsen en drie wielen. Het soort werd mede geproduceerd in tijden van brandstof- of materiaalschaarste. Het voordeel – tot vandaag de dag – is dat er weinig parkeerruimte voor nodig is. Na WO II brak er in Europa een korte bloeiperiode voor deze charmante wagens aan. Vliegtuigproducenten in Duitsland als Heinkel en Messerschmitt mochten vanwege hun rol in de Tweede Wereldoorlog geen vliegtuigen meer bouwen en zij benutten hun kennis om dwergauto’s te produceren (een cockpit op drie wielen). De concurrentie met de eenvoudige automobielen als Volkswagen (Kever), Opel (Olympia) en Citroën (2CV) konden ze in de daarop volgende jaren echter niet aan en verdwenen net zo snel van de markt als dat ze waren gekomen.

Bekende merken uit de tijd van de jaren ’50 uit de vorige eeuw waren: Glas Goggomobil, Heinkel, BMW Isetta, Lloyd, Messerschmitt Kabinenroller, Piaggio Vespa, Trojan, Kleinschnittger, Peel, Velorex en Zündapp Janus. Na de val van de Berlijnse Muur (1989) werd ook de Trabant als mini-auto gekenmerkt. In de huidige tijd is het de Fiat 500 die als originele (historische) mini-car, opvolger van de Fiat Topolino, wordt gezien.

Een klein percentage van de totale productie heeft de tand des tijds overleefd en wordt door eigenaren vertroeteld. Vorig jaar werd er in het Louwman Museum in Den Haag een fraaie statische opstelling gewijd aan dwergauto’s. In het verlengde daarvan zijn ze op de komende Nationale Oldtimerdag rijdend te aanschouwen en te bewonderen, in samenwerking met de Dwerg Auto Club Nederland (DWAC).

La Belle Epoque

De 4e editie van de ‘Belle Epoque’ belooft opnieuw een succes te worden. De periode van 1890 tot 19...

Editie 2020

LEES MEER

Terugblik 100 jaar Bentley

De creativiteit van Walter Owen Bentley Walter Owen Bentley, geboren in Hampstead nabij Londen in 1...

Editie 2020

LEES MEER

75 jaar vrijheid

Immense vreugde als de oorlog eindelijk voorbij is De bevrijding van ons land – 75 jaar na dato - i...

Editie 2020

LEES MEER

Editie 36

Editie 36 De Nationale Oldtimerdag in Lelystad is het jaarlijkse terugkerende topevent voor histori...

Editie 2020

LEES MEER

Programma

21 juni 2020 Het programma van de Nationale Oldtimerdag kent een vaste opzet. Na binnenkomst staan ...

Editie 2020

LEES MEER

Tourtocht

De Nationale Oldtimerdag kent een voor de deelnemers verrassende toertocht met een lengte van ruim 6...

Editie 2020

LEES MEER

Deelnemers

De Nationale Oldtimerdag kent al jaren een top deelnemersveld die naast een Masterclass (winnaars va...

Editie 2020

LEES MEER

Locatie

De Bataviaboulevard in combinatie met de Bataviahaven vertegenwoordigt de kernwaarden van Lelystad: ...

Editie 2020

LEES MEER

Social media

Links en media

  • Historie
  • Persberichten
  • Foto rapportages

   

 

 

  

  

Nationale Oldtimerdag Lelystad (St. Mobiel Erfgoed Fleur de Lis)
Wijngaard 12 | 8212 CB  Lelystad | 0320-233014
KVK-nummer: 69870659 | BTW-nummer: NL858045722B01

Log In or Sign Up

Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze diensten geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.