Editie 2017

La Belle Epoque

“La Belle Epoque” fascinerend middelpunt in Nationale Oldtimerdag

De periode in de Franse en aansluitend de Europese geschiedenis vanaf het einde van de 19e eeuw tot de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) wordt wel de ‘belle epoque’ genoemd. Een periode van welvaart, ontplooiing van kunst en wetenschap, uitvindingen en – belangrijk – maatschappelijke en politieke rust. ‘Het mooie tijdperk’ kende een indrukwekkende toename van verschillende en uiteenlopende kunstvormen en –stijlen en was de kraamkamer van de automobielgeschiedenis, waarin Frankrijk een voorname rol speelde.

Het was een periode van de toename van handel en nijverheid, van verkeer en toerisme. Reizen per trein en per auto nam toe. In 1889 vond de ‘Exposition Universelle de Paris’ plaats, de wereldten-toonstelling in de Franse hoofdstad en dat wordt gezien als het begin van de ‘belle epoque’, een kwart eeuw van vooruitgang, vernieuwing en culturele ontwikkeling. De automobiel gold daarbij als de grote verbetering van mobiliteit van mensen, de vrijheid om te reizen.

Uit die periode de opkomst van schilderkunst (Henri de Toulouse-Lautrec en Pierre- Auguste Renoir), architectuur ( Basilique de Sacré-Coeur in Parijs), cabaret (de opening van de Moulin Rouge in Parijs) en literatuur (Guy de Maupassant) het bewijs van de ‘Belle Epoque’ en het waaierde uit over Europa. De automobielgeschiedenis uit die in Frankrijk gestarte periode laat zich beschrijven als de start van historische grootheden als Brasier (Ivry – 1905), Clement Bayard (Le Pre-Saint Gervais – 1903), De Dion-Bouton (Puteaux – 1899), Le Zebre (Puteaux – 1908), Lorraine-Dietrich (Lunéville – 1898), Rolland-Pilain (Tours – 1905), Gregoire (Poissy – 1903), Rochet-Schneider (Lyon – 1894), Panhard et Levassor (Parijs – 1889), Cottin & Desgouttes (Lyon – 1904), Vinot et Deguingand (Puteaux – 1909), Duhanot (Parijs – 1907), Barré (Niort – 1898), Darracq (Suresnes - 1896), Delaunay-Belville (Saint Denis – 1903), La Buire (Lyon – 1905). Het is een greep uit automobielproducenten die nu deel uit maken van museale collecties. Collectioneurs en privé eigenaren van deze romantisch klinkende namen presenteren zich tijdens de Nationale Oldtimerdag 2017 onder de titel ‘Belle Epoque – een creatieve erfenis’. Een presentatie die we verzorgen mede op verzoek van de Unesco.

115 jaar Cadillac

‘Een Amerikaanse automobiel vernoemd naar een pelsjager’

Het Amerikaanse automerk Cadillac spreekt tot de dag van vandaag tot de verbeelding van menig autoliefhebber. Amerikanen zijn trots op hun ‘Caddy’. De luxueuze, grote en - motorisch technisch gezien - sterke limousines zijn hoofdrolspeler in vele zwart-wit en kleurenfilms (o.a. ‘The Artist’, ‘The Ladykillers’, ‘Ghost Busters’, ‘Escape from New York’, ‘Bad Boys’, ‘The Love of April’, ‘The Carpetbaggers’ en ‘The Blues Brothers’) en in diverse songteksten (‘Two doped Boyz in a Cadillac’, ‘Gitar Gangsters and Cadillac Blood’ en ‘Miss Crabtree’. In de USA is Cadillac onaantastbaar en een voortdurend en avontuurlijk succesverhaal van nu 115 jaar.

In 1902 ontwikkelde Cadillac-oprichter Henry Martin Leyland het eerste prototype dat in oktober van dat jaar van de band rolde. Sinds 1909 maakt Cadillac deel uit van het General Motors (GM) concern dat maar liefst een bedrag van $ 4.5 miljoen voor de overname over had.

In januari 1903 wordt de Cadillac Model A Runabout HP 10 gepresenteerd tijdens de Autosalon van New York. De reacties waren enorm en alleen al in de eerste week van de show kwamen er bijna 2.300 bestellingen binnen. In 1904 kwam de Cadillac Model B op de markt. Beide automobielen konden worden geleverd in tweezits modellen (runabout) en vierzits modellen (tonneau). Leyland mikte na de ontwikkelingsfase op het luxe marktsegment en daar kreeg het later concurrentie van merken als Cord, Pierce Arrow, Marmon, Peerless, Duesenberg en Stutz.

De naam Cadillac, gevestigd in de Amerikaanse automobielstad Detroit, verwijst naar de stichter van de stad (1701) Antoine Laumet de la Mothe sieur de Cadillac, zoon van een Franse emigrant, avonturier, pelsjager en handelaar in bont. Later werd hij de eerste gouverneur van Louisiana (1710 – 1716). Het historische wapenschild van de familie, omgeven met een goudkleurige lauwerkrans, werd het embleem van het merk en zo werd de Cadillac Automobile Company in 1902 geboren.

Cadillac bouwde in de eerste decennia automobielen van een hoog technisch niveau en introduceerde daarbij de dynamisch uitgebalanceerde krukas, remmen op alle vier wielen, de elektrische starter, elektrische ontsteking en elektrische verlichting, veiligheidsglas, een gesynchroniseerde versnellingsbak, de introductie van een V8 motor en later een V16 motor. Na het einde van de Tweede Wereldoorlog komt Cadillac opnieuw met aansprekende technische vernieuwingen zoals airconditioning en stuurbekrachtiging in de droomauto van die tijd (1953): Cadillac Eldorado Convertible. Karaktervol in het ontwerp zijn de staartvinnen en het overmatig gebruik van chroom.

Cadillac stond en staat symbool voor de ‘American Dream’ en voor de maatschappelijke en sociale vooruitgang in de Verenigde Staten. De presidenten Franklin D. Roosevelt, Henry S. Truman en Dwight D. Eisenhower reden allen in een Cadillac. Bij de moordaanslag op president John F. Kennedy in de straten van Dallas – Texas (1963) reed hij in een Cadillac Fleetwood Cabriolet en president Barack Obama reed in een presidentiële gepantserde Cadillac ‘Limo One’ met als bijnaam ‘The Beast’ (kosten $ 300.000,00).

De Nationale Oldtimerdag presenteert een ‘Cadillac Parade’ met modellen van 1902 tot 1942 en van 1946 tot 1970.

Cadillac werkte nauw samen met carrosseriebouwer Fisher en voorzag de automobielen van een Fisher body en in latere jaren van een Fleetwood carrosserie. Die bedrijven werden door Cadillac overgenomen en samengevoegd.

Naast Ford en Buick is Cadillac het enige authentieke Amerikaanse automerk dat meer dan een eeuw geschiedenis met zich draagt. Voorname Amerikaanse merken zijn gestopt of hebben destijds de financiële crisis rondom de ‘Wallstreet Crash’ niet overleefd. Pontiac, Plymouth, Packard, Studebaker en Oldsmobile zijn slechts een herinnering. Chrysler en Chevrolet gingen over in andere handen (Fiat en Daewoo).

De Nationale Oldtimerdag op zondag 18 juni 2017 besteedt aandacht aan het 23e lustrum van Cadillac in een tweetal blokken: Cadillac automobielen van 1902 tot en met 1942 + Cadillac automobielen van 1946 tot en met 1970.

 

Programma

Het programma van de Nationale Oldtimerdag kent een vaste opzet. Na binnenkomst staan de auto's op startnummer op hun locatie. Het publiek en de jury hebben zo alle tijd om de auto's eens goed te bekijken en te bewonderen. Na deze staande presentatie volgt een rijdend concours d'elegance. Dit concours is de start van een rit van circa 60km. in en om de Flevolandse hoofdstad Lelystad. Tot slot is er aan het einde van de dag de prijsuitreiking. Ook deze editie is de toegang gratis.

08.30 - 10.00 uur

Binnenkomst deelnemers onder muzikale begeleiding

09.00 – 11.00 uur

Juryronde I op locatie

10.00 – 17.00 uur

 

Ieder jaar zijn er aantrekkelijke aanvullende activiteiten. Naast de 400 deelnemende automobielen zijn er opmerkelijke kijkobjecten en autopresentaties die het voor de liefhebbers tot een bijzonder gebeuren maken. 

11.30 – 14.00 uur

Officiële opening 
Concours d’Elegance met start toertocht.
Juryronde II tijdens rijdende presentatie.

16.00 – 17.00 uur

Bekendmaking winnaars alle leeftijdsklassen
Uitreiking State of Art Prix d’Elegance

17.00 –18.00 uur

Vertrek en uitzwaaien deelnemers

Deelnemers

De Nationale Oldtimerdag kent al jaren een top deelnemersveld die naast een Masterclass (winnaars van voorgaande jaren) volgens de standaarden van de FIVA over de volgende klasses verdeeld zijn:

Klasse A/B   : automobielen tot en met 1918
Klasse C      : automobielen van 1919 tot en met 1930
Klasse D      : automobielen van 1931 tot en met 1945
Klasse E      : automobielen van 1946 tot en met 1960
Klasse F      : automobielen van 1961 tot en met 1970
Klasse S      : bedrijfsautomobielen tot en met 1975 

Hans Drommel,
juryvoorzittter Nationale Oldtimerdag

 

Editie 33

Prijswinnaars

De succesvolle en druk bezochte (naar schatting ruim 20.000 bezoekers) 33e editie van de Nationale Oldtimerdag leverde fraaie winnaars op in de verschillende leeftijdsklassen welke door de FEHAC en de FIVA worden gehanteerd, in de klasse ‘Specials’ (bedrijfsvoertuigen) en in de Master Class. Een zonovergoten dag die vele topmobielen aan de start bracht. De complete uitslag is als volgt:

Klasse A/B:

  1. Francois de Beuckelaer Westmalle (B) – Cadillac Model B Tonneau 1904
  2. Ton van Heesch Schijndel – H. E. Hall Landaulette 1915
  3. J. Tilmans As (B) – Stanley Steamer Mountainwagon 1913

Klasse C:

  1. Kjeld Jessen Schoten (B) – Bugatti T13 ‘Brescia’ 1925
  2. P. C. Bezuijen Hazerswoude Dorp – Cadillac 341A Town Sedan 1928
  3. J. Bloemen Soest – McLaughlin Buick 54CC Convertible Master Six 1929

Klasse D:

  1. Johan Boltendal Noordbroek – Cadillac 355B Phaeton Fischer 1932
  2. Willem Timmermans Scherpenheuvel (B) Talbot 105 Abott Roadster 1933
  3. Peter Hotz Stroe – Triumph Gloria Straight Six Open Tourer 1935

Klasse E:

  1. Cees Teunen Cuijk – Chrysler Windsor Convertible 1955
  2. Rikkert ter Beek Wijdewormer – Pontiac Streamliner 1948
  3. Cor van den Ancker Hoofddorp – Alfa Romeo Giulietta Sprint Special 1960

Klasse F:

  1. M. Westenberg Bovenkarspel – Chevrolet Corvette Stingray 1965
  2. H. van Doorn Renswoude – Borgward Isabella Coupé 1961
  3. P. Waterdrinker Zaandam – Chevrolette Corvette C2 Split Window 1963

Klasse Specials:

  1. A. Geertsma Leeuwarden – Cadillac Fleetwood Ambulance 1961
  2. H. Horstman Twello – Scania Vabis LB 7635 1968
  3. A. Everts Amstelveen – Citroën 2CV AU 1952

Master Class:

  1. Jan Kieftenburg Pingjum – Cadillac 353 Convertible 1930
  2. Hans Houpst Zetten – Cadillac 60 Fleetwood Special Sedan 1952
  3. Arend Bolink Wilp – BMW 327 Cabriolet 1937

State of Art Prix d’Elegance:

Ton van Heesch Schijndel – H. E. Hall Landaulette 1915

Vredestein Trophy ‘Best of the Show 2017’:

Johan Boltendal – Noordbroek – Cadillac 355B Phaeton Fisher 1932

Eervolle vermelding:

  • Jean-Jaques Radelet Brussel (B) – Ford GT40 LeMans 1966
  • T. Hoitink Lichtenvoorde – Mercedes Benz 320A Cabriolet 1938
  • M. Hagg Nieuwegein – Cadillac Fleetwood 75 Limousine 1954

 

33e editie Nationale Oldtimerdag Lelystad

Beste bezoeker en fan van de Nationale Oldtimerdag,

 “Heerlijk, dat vooruitzicht op de 33e editie van de Nationale Oldtimerdag. De voorbereiding is in volle gang en we willen u opnieuw verrassen met speciale en unieke automobielen. In de rubriek ‘nieuws’ maken we u met plezier deelgenoot van onze voorpret. De achter ons liggende editie was voor ons een unieke gebeurtenis met het verkrijgen van de internationale status ‘high standard’, toegekend door de FIVA onder patronage van de Unesco. Een erkenning waar we trots op zijn. We hebben in de afgelopen maanden geïnvesteerd in de verdere professionalisering, uitbreiding van ons organisatieteam en van ons Comité van Aanbeveling. Zo kunnen we u de volgende editie nog meer doen genieten. U weet: de Nationale Oldtimerdag is gratis toegankelijk en dat blijft zo. We hopen u als bezoeker en fan te kunnen verwelkomen. Wij willen ieder jaar de beste versie van de Nationale Oldtimerdag presenteren met bijzondere klassiekers, boeiende rijdende verhalen uit de autohistorie. Een heerlijke uitdaging. Kom maar kijken of het ons is gelukt”.

William van der Meulen, voorzitter
Organisatiecommissie Nationale Oldtimerdag

Indrukwekkend beeld van ondernemingsgeest


Mobiel erfgoed schetst een indrukwekkend beeld van vaderlandse ondernemingsgeest. Het is onlosmakelijk verbonden met ons land, haar geschiedenis en de Nederlandse identiteit. Nederland ontwikkelde zich in ruim een eeuw tot belangrijke schakel op het gebied van vervoer en mobiliteit. Of het nu ging om de productie van rijwielen, koetsen, motoren, vliegtuigontwerpen, schepen en automobielen, Nederland sprak en spreekt haar woordje mee. Namen als Spyker, Eijsink, Fokker, Kromhout, Fongers, DAF en Donkervoort spelen als onderdeel van 'Dutch Design' een belangrijke en innovatieve rol. De autogeschiedenis heeft met de jaarlijkse Nationale Oldtimerdag in Lelystad een eendaagse rijdende museale invulling. Een dag waarbij automobielen uit vervlogen tijden zich laten zien, horen en ruiken. Een terugblik op de 'techniek van toen' en op de uiteenlopende ontwerpen van limousines, sedans, cabriolets, sportcars en open tourers. Een collectie van automobielen met een verhaal. De aantoonbare historie van een niet meer bestaand merk, de nostalgie rond de persoon die de auto als eerste aankocht, de geschiedenis van de auto tijdens markante gebeurtenissen en de kunst van de, soms beroemde, radiatorbeelden (mascottes). De Nationale Oldtimerdag in Lelystad biedt eigenaren, collectioneurs, verkopers en bezoekers een mogelijkheid om dat verleden en de ondernemingsgeest op dat terrein te tonen. Een dag om mee te beleven en om van te genieten.

Topmobielen in Master Class

De Nationale Oldtimerdag kent jaarlijks in iedere leeftijdsklasse - ingedeeld naar de categorieën die zowel de FEHAC als de FIVA hanteren - welverdiende winnaars. Die winnaars worden samengebracht in de Master Class. Als een winnende automobiel uit voorgaande jaren zich opnieuw inschrijft, wordt hij door de organisatie ingedeeld in de Master Class. Daardoor is in de loop van de jaren een deelnemersveld in die klasse ontstaan van louter topmobielen uit binnen- en buitenland. Het is de creme de la creme uit de automobielhistorie. Tot nu toe werden de winnaars per leeftijdsklasse van goud, zilver en brons gepromoveerd naar die topklasse. Vanaf 2016 geldt echter dat slechts voor de winnaars van de eerste prijs per leeftijdsklasse. De auto's die tot nu toe deel uitmaken van de Master Class houden hun status. In de afgelopen jaren werd de Master Class uitgebreid met winnaars als een Bentley Continental R Fastback Mulliner Coupé 1952, Triumph Gloria Straight Eight Tourer 1935, Alfa Romeo 8C 2300 Grand Prix Monza 1936, Mercedes Benz 500 Nürnberg Royal Pullman 1934, Lincoln Continental Victoria Convertible 1942, Bugatti T57 Galibier Coupé 1939, BMW 502F Autenrieth Marburg Cabriolet 1956, Renault W Towncar 1905, Cadillac 341B Fischer Longbody Convertible 1928, Auburn 100A Cabriolet 1931, Packard 906 Twin Six Dietrich Convertible 1932 (foto), Talbot Lago T23 Figoni & Falaschi Cabriolet 1937 en een Panhard et Levassor Rear Entrance Tonneau 1900.

Uitnodiging voor de winnaars

De winnaars van de komende 33e editie van de Nationale Oldtimerdag krijgen een officiële invitatie voor deelname aan het Concours d'Elegance Paleis Het Loo in Apeldoorn. Dat internationale concours wordt eenmaal per gehouden en de organisatoren van de Nationale Oldtimerdag hebben al jaren een plezierige samenwerking met Classic Events dat de organisatie in Apeldoorn in handen heeft. Zo krijgen de winnaars in Lelystad in de leeftijdsklassen tot 1960 de kans zich te meten met prachtige historische automobielen uit binnen en buitenland. Het Concours d'Elegance wordt in 2017 gehouden in het weekeinde van 1 en 2 juli in de tuinen van het paleis, waar in vroegere tijden Prinses Wilhelmina woonde en waar nu Prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven hun woonstee hebben. De winnaar van de titel 'Best of de Show' 2015 was een fraaie Hispano Suiza Coupe de Ville Cabriolet uit 1929 (foto). De invitaties voor de winnaars van de Nationale Oldtimerdag 2017 worden aan het einde van de officiële prijsuitreiking op zondag 18 juni uitgereikt door Jan-Peter Nijmeijers van Classic Events. De winnaars van de Nationale Oldtimerdag 2016 hebben eveneens een dergelijke invitatie ontvangen.

Erfgoedwet voor mobiel erfgoed aangenomen

Medio juni 2016 werd kort voor het zomerreces in de Tweede Kamer de Erfgoedwet aangenomen. Met deze wet is de bescherming van mobiel erfgoed in ons land geregeld en daar mogen we best blij mee zijn. De overheid heeft nu vastgelegd dat historische voertuigen deel uitmaken van het nationale erfgoed. Niet alleen voertuigen die in museumbezit zijn maar ook de voertuigen die door privé eigenaren en collectioneurs verzameld en gekoesterd worden. De wet zegt nu: dat een historische voertuig minstens 30 jaar oud moet zijn, in handen is van een liefhebber, een zo origineel mogelijke toestand moet behouden, op een historisch verantwoorde wijze wordt onderhouden en niet wordt benut als middel voor dagelijks transport of vervoer. Deze definitie-elementen voorkomen verwarring tussen erkend mobiel erfgoed en oude voertuigen. De minister zal het Nationaal Register Mobiel Erfgoed erkennen en dat is van groot belang voor het herstellen, restaureren en conserveren van de klassieke automobiel en haar indrukwekkende wereld-wijde geschiedenis.

 

Meer artikelen...

  1. Optredens
  2. Tourtocht
  3. Locatie

La Belle Epoque

“La Belle Epoque” fascinerend middelpunt in Nationale Oldtimerdag De periode in de Franse en aanslu...

Editie 2017

LEES MEER

115 jaar Cadillac

‘Een Amerikaanse automobiel vernoemd naar een pelsjager’ Het Amerikaanse automerk Cadillac spreekt ...

Editie 2017

LEES MEER

Editie 33

Prijswinnaars De succesvolle en druk bezochte (naar schatting ruim 20.000 bezoekers) 33e editie van...

Editie 2017

LEES MEER

Programma

Het programma van de Nationale Oldtimerdag kent een vaste opzet. Na binnenkomst staan de auto's op s...

Editie 2017

LEES MEER

Deelnemers

De Nationale Oldtimerdag kent al jaren een top deelnemersveld die naast een Masterclass (winnaars va...

Editie 2017

LEES MEER

Optredens

De 33ste editie van de Nationale Oldtimerdag heeft naast ruim 400 mooie oldtimers ook een erg aantre...

Editie 2017

LEES MEER

Tourtocht

De Nationale Oldtimerdag kent een voor de deelnemers verrassende toertocht met een lengte van ruim 6...

Editie 2017

LEES MEER

Locatie

De Bataviaboulevard in combinatie met de Bataviahaven vertegenwoordigt de kernwaarden van Lelystad: ...

Editie 2017

LEES MEER

Social media

Links en media

   

 

 

  

  

Nationale Oldtimerdag Lelystad (st. ECL)
De Veste 16-69 | 8231 JG  Lelystad | 0320-232173
KVK-nummer: 41023111 | BTW-nummer: NL815554199B01

Log in of Aanmelden

Log in met Facebook

Wachtwoord vergeten? / Gebruikersnaam vergeten?