Editie 32

Topmobielen bezorgen de jury kopzorgen

Zondag 19 juni jl. vond aan de Bataviaboulevard in Lelystad het grootste gratis toegankelijk oldtimerevent van Nederland plaats, de Nationale Oldtimerdag. Ruim 20.000 mensen bewonderden en genoten van meer dan 400 historische auto’s, bussen, rond- en platbodemschepen van de VSRP en reddingsboten van de KNRM. Het weer was prachtig, zon met een aardige bries, waardoor al vroeg het evenemententerrein vol liep en na afloop mensen lang bleven nagenieten op de terrassen rond de haven.

Vanaf 08.00 uur arriveerden in een lange stroom deelnemers met hun prachtig gepoetste auto’s, pruttelend, grommend of bijna geruisloos op de Bataviaboulevard, waar zij naar hun plek werden verwezen door de in geel geklede marshallers. Eenmaal op hun plek aangekomen werden de deelnemers bekeken door vroege enthousiastelingen die vanaf het begin van de dag bij deze oldtimermeeting aanwezig waren.

Voor de laatste keer in haar rol als burgemeester werd de Nationale Oldtimerdag officieel geopend door Margreet Horselenberg en samen met Tiddo Bresters, lid van het bestuur van de Fédération Internationele Vehucules Acien (FIVA) en het hoofd van de Culturele afdeling van de Duitse ambassade dr. Holger Ruthr, gaf zij het startschot voor de 32e editie van het evenement. Uitgebreid werd in de openingsceremonie stilgestaan bij de toekenning van de status ‘high standard’ door de FIVA en de UNESCO World Heritage Commission als enige evenement in ons land. Deze internationale erkenning is voor de organisatie een enorme opsteker.

Uiteraard ontbrak de beoordeling van de automobielen door een deskundige jury niet. Zij kwamen na twee beoordelingsrondes en de nodige discussie-elementen tot de volgende uitslag:
Vredestein Trophy ‘Best of the show 2016’: Panhard et Levassor Tonneau (1900) – Hennie Kennis (Valkenswaard) – hoogste puntentotaal van de dag
Eerste prijs in categorie Bus: GTW Krüpp Verheul (1936) – Stichting Veteraan Autobussen (SVA)
Turtle Wax ‘Twinkle Show’ (mooist gepoetst): Packard 726 Straight Eight Sedan (1930) H. Valkema (Kuinre)
State of Art ’Prix d’Elegance’: Rolls Royce Silver Cloud II (1959) – J. Dashorst (Den Dolder)
Categorie tot en met 1918: Panhard et Levassor Tonneau (1900) – Hennie Kennis Valkenswaard
Categorie 1919 – 1930: Citroën C3 (1925) – F.J.A.Valkema Kuinre
Categorie 1931 - 1945: BMW 327 Cabriolet (1937) – J. Bolink Wilp
Categorie 1946 – 1960: Mercedes Benz 220A Cabriolet – W. Bijsterbosch Welsum
Categorie 1960 – 1970: Rolls Royce Silver Cloud II (1962) – H. Gortemulder Enschede
Categorie Specials: Dodge Brothers Serie 30 Ambulance (1920) – H. Waldeck De Wijk
Master Class: Cadillac 353 Convertible Coupé (1930) – J. Kieftenburg Pingjum

Nationale Oldtimerdag Lelystad

De Nationale Oldtimerdag in Lelystad is het jaarlijks terugkerende festijn voor historische automobielen, dat plaatsvindt op de derde zondag in juni. Het evenement heeft een uniek podium aan de boorden van de vroeger zo onstuimige Zuiderzee (Bataviaboulevard Lelystad). Ieder jaar weten ruim 400 vintage, veteran en classic cars de weg naar dit unieke podium te vinden. Deze oldtimermeeting is uitgegroeid tot de grootste in haar soort in ons land en is gratis toegankelijk. Wij hopen u tijdens de 32e editie te kunnen verrassen met bijzondere automobielen of de lustrums van illustere automerken als Ford Mustang en BMW.

MOBIELE CULTUURHISTORIE IN DE SPOTLIGHTS

Met 400 historische automobielen, klassieke rond- en platbodemschepen, roemruchte reddingboten, straattheater en 20.000 bezoekers is het evenement het grootste vrij toegankelijke eendaagse oldtimerevenement van Nederland.

Het wandelgebied tussen het opmerkelijke appartementencomplex enerzijds en het soms onstuimige water anderzijds heeft nu nog een open ambiance met opgroeiende lindebomen, zitbanken langs de promenade en met uitzicht biedende terrassen van de gevestigde horecaondernemers. Niets wijst er op dat hier de derde zondag in juni historische automobielen komen binnen rijden en hun opstelplaats zoeken, pagodetenten verrijzen, reddingssloepen liggen afgemeerd, rond- en platbodems een plekje vinden in de havenkom en muzikanten hun weg zoeken in een sfeer van gastvrijheid en genoeglijkheid. Qua aankleding, media-aandacht, optredens en catering is het evenement uniek. De deelnemers zijn gast. De bezoekers hebben vrij toegang en kunnen genieten van veteran, vintage en classic cars die ronkend en pruttelend voorbij komen, reddingsschepen met een heroïek verleden en rond- en platbodems van Nederlandse makelij.

Dit jaar biedt een primeur. Op het water zijn er voor liefhebbers van historische vaartuigen voor het eerst aandachttrekkende presentaties. Zo organiseert de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) bij het boothuis van het KNRM-reddingstation Lelystad een Historische Reddingbootdag. Diverse roemruchte reddingboten als de ‘Dorus Rijkers’ (1923), ‘Insulinde’ (1926), ‘Prins Hendrik’ (1953) en ‘Calot’ (1960) meren af en zijn te bezichtigen. Schepen die allen een verhaal meebrengen van een herkenbaar scheepsdrama of een bijbehorende indrukwekkende redding. De Vereniging Stamboek Rond- en Platbodemschepen (VSRP) organiseert in de Bataviahaven een ledenmeeting waarbij types als schokker, botter, klipper, schouw, Staverse Jol en Lemsteraak te bekijken zijn. Schepen en scheepstypen van hout en van staal, enkelen meer dan zeventig jaar oud.

Voitures de ‘La Douce France’

In het begin van de vorige eeuw kwamen er in Frankrijk diverse kleine autoproducenten op de markt. Veelal merken die na een korte tijd hun deuren moesten sluiten wegens gebrek aan financiën of die door andere grotere ondernemingen werden overgenomen. Op initiatief van een pure liefhebber van de Franse autohistorie, Fons Alkemade uit Haarlem, en met hulp van enkele collectioneurs en verkooporganisaties heeft de komende Nationale Oldtimerdag een aantal van deze vaak onbekende Franse merken te gast. Daarbij gaat het onder meer over DeDion Bouton, La Ponette, Panhard et Levassor, Deutsch & Bonnet, Peugeot Bébé, Nagant, Salmson, Amilcar, Lion Peugeot, Mathis, Rally, Rosengart, La Licorne, Delage en Bugatti.

De Franse automobielhistorie uit de periode 1896 tot en met 1920 is wat verloren geraakt bij de opkomt van de Britse en met name Amerikaanse automobielindustrie. Frans taalgebruik uit die tijd rond de autoproductie is nog terug te vinden in woorden die in de Nederlandse taal zijn ingevoerd als voiture, claxon, chauffeur, concours, monteur, remise, trottoir en carrosserie. Termen als Grand Tourismo en Grand Vitesse herinneren eveneens aan de Franse periode.

Catalina Vliegboot is een vorm van ‘Varend Erfgoed’

De Consolidated PBY-5A Catalina vliegboot is van Amerikaanse makelij. De ’machine’, uitgerust met twee zware stermotoren met in totaal 28 zuigers, viert dit jaar haar 75e geboortedag (1941). Een amfibisch vliegtuig dat onder het thema ‘Erfgoed dat beweegt’ past bij de Nationale Oldtimerdag. Het is een kruising tussen een vliegtuig en een boot, de romp met de vorm van een schip en daarboven een vleugeldek met een opvallende spanwijdte.

Passagiers ervaren een onbeschrijfelijk gevoel van de golven die tegen de romp slaan tijdens een waterlanding, het opspuitende water wanneer het toestel met grommende motoren vaart maakt om zich uit het water te verheffen, het fantastische uitzicht uit de panoramakoepels in het toestel en de mogelijkheid om over de schouders van de captain mee te kijken tijdens de vlucht.

Tijdens de 2e Wereldoorlog werden de Catalina’s ingezet om Duitse onderzeeboten te bestrijden en om drenkelingen van koopvaardijschepen die door Duitse torpedo’s waren getroffen op te pikken. De Catalina die tijdens de Nationale Oldtimerdag – als het weer het toestaat – en fly-pass uitvoert heeft vier vijandelijke onderzeeboten tot zinken gebracht. Na de oorlog kreeg het toestel meer vreedzame taken. Zo vloog het jarenlang als cameraplatform voor de succesvolle tv-serie ‘Flipper’.  

'Abel Tasman' en 'Bounty'

Grote zeil- en partyschepen als fraai decor

Het driemast zeilschip – barkentijn – ‘Abel Tasman’ begon haar varende leven in 1913 als zeilend vrachtschip over de Noord- en de Oostzee met Breiholz (D) als thuishaven. Het schip is gerenoveerd tot een zeil- en partyschip met Lelystad als thuishaven. Inwendig heeft het de stijl van een origineel ‘Grand Café’ met donker notenhouten lambrisering, een grote bar in de deksalon met een loungecorner, benedendeks met een grote buffetruimte. Barkentijn betekent dat de fokkemast vierkant is getuigd en de grote en bazaansmast met giek, gaffel en topzeilen langsgetuigd zijn. Het schip ligt afgemeerd in de Bataviahaven aan de hoofdsteiger en is gastschip voor de deelnemende leden van Team Mustang Center Nederland en voor de leden van die actieve club die de Nationale Oldtimerdag komen bezoeken.

De ‘Bouty’ is een luxe dwarsgetuigde tweemast brigantijn. Het schip kwam in 1954 in de vaart als Noordzee viskotter met als thuishaven het Belgische Zeebrugge. Na de ombouw en restauratie is het schip nu een romantisch zeil- en partyschip en fungeert mede als varende trouwlocatie voor de gemeenten Lelystad, Amsterdam, Hoorn en Volendam. Samen met de Batavia Werf worden regelmatig als arrangement ‘opstapdagen’ georganiseerd en kort geleden was de ‘Bounty’ gastschip voor een netwerkprogramma van BNR Nieuwsradio. Het schip heeft een ruime bar en een aparte dans- en dinerruimte. Op het dek is ruimte voor een zonovergoten en smaakvolle barbecue. Kortom, een zeilbelevenis die enigszins doet denken aan de historische tijd van de Gouden Eeuw.Neem een kijkje en laat u verrassen door de bijzondere ambiance.   

Omroep Flevoland 'Maak het mee'

Links en media

  • Historie
  • Persberichten
  • Foto rapportages

Social media

   

 

 

  

  

Nationale Oldtimerdag Lelystad (St. Mobiel Erfgoed Fleur de Lis)
Spuiweg 42 | 8243 PW  Lelystad | 0320-
KVK-nummer: 69870659 | BTW-nummer: NL858045722B01

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.