Citroen Centennial Celebration
Roelof Limoenman is een Amsterdamse joodse handelaar in groenten en fruit. In 1811, als Napoleon Bonaparte oproept om een achternaam te laten registreren, wordt zijn achternaam vastgelegd. Zijn zoon Barend is een juweliersknecht en die verandert zijn achternaam in Citroen. De zoon van Barend, Levie, is diamanthandelaar in Amsterdam en hij verhuist in 1873 met zijn Poolse ega naar Parijs. Zij krijgen in 1878 een zoon, André. Zijn schoolmeester adviseert hem om vanwege de Franse taal en uitspraak een trema te plaatsen op de e in zijn achternaam. En zo wordt het André Citroën.
Hij heeft al vroeg een grote interesse in techniek. Na zijn studie als ingenieur wordt hij in 1906 directeur van het in 1895 door twee broers opgerichte Automobiles Mors. In 1915 begint hij een munitiefabriek waar uiteindelijk 24 miljoen mortiergranaten worden geproduceerd voor de Eerste Wereldoorlog. In 1919 start hij zijn eigen autofabriek Automobiles André Citroën SA en kwam hij met de Citroën A als eerste model op de markt. De modellen A, B en C waren vervolgens zeer succesvol. In 1934 ging zijn bedrijf failliet onder meer door de grote investeringen in de ontwikkeling van de Citroën Traction Avant. Het bedrijf werd overgenomen door de broers André en Edouard Michelin, die als bandenleverancier (opgericht in 1889) een grote schuldeiser waren van Citroën. André Citroën overleed in 1935 aan de gevolgen van darmkanker.
Het automerk Citroën bestaat in 2019 precies honderd jaar en dat memorabele feit zal niet onopgemerkt voorbij gaan. De Nationale Oldtimerdag schenkt daar uitgebreid aandacht aan en het geeft de komende editie een Frans karakter.
Klik hier voor een indrukwekkende video reportage.