Deelnemers

De Nationale Oldtimerdag kent al jaren een top deelnemersveld die naast een Masterclass (winnaars van voorgaande jaren) volgens de standaarden van de FIVA...

LEES MEER

75 jaar vrijheid

Immense vreugde als de oorlog eindelijk voorbij is De bevrijding van ons land – 75 jaar na dato - is in september en oktober...

LEES MEER

Programma

21 juni 2020 Het programma van de Nationale Oldtimerdag kent een vaste opzet. Na binnenkomst staan de auto's op startnummer op hun locatie. Het publiek...

LEES MEER

75 jaar vrijheid

Immense vreugde als de oorlog eindelijk voorbij is

De bevrijding van ons land – 75 jaar na dato - is in september en oktober 2019 in het Zuiden van ons land op passende wijze herdacht en gevierd. In de maanden april en mei van 2020 zullen vele steden en dorpen boven de grote rivieren aandacht besteden aan dat feit. In 1945, toen Nazi-Duitsland capituleerde en in Hotel De Wereld in Wageningen de overgave werd getekend, bestonden Flevoland en Lelystad nog niet.

Toch willen we als organisatiecommissie van de Nationale Oldtimerdag 75 jaar bevrijding een prominente plaats in ons programma geven. Inwoners van Flevoland ouder dan 75 jaar hebben die oorlogsjaren en de bevrijding meegemaakt op andere plaatsen in ons land. Hebben ervaren wat het is om in een bezet land te leven en hebben er hun kinderen en kleinkinderen vast over verteld. Hen willen we het herdenken en vieren op het nieuwe land laten beleven. Een moment waarop herinneringen aan toen herleven.

Het veroveren van de vrijheid is niet gratis geweest. Er werd een hoge prijs voor betaald. Ontelbare jonge geallieerde militairen lieten op het slagveld hun prille leven. De offers die zijn gebracht voor onze vrijheid moeten we blijvend gedenken. Nederland was destijds een knooppunt voor militaire konvooien richting Zeeland (Slag om de Schelde), Brabant en Limburg, oprukkend vanaf de landing in Normandië, gevolgd door de Operatie Market Garden (met het voornemen om door te stoten naar Berlijn) en vervolgens, na de beruchte hongerwinter, richting Oosten, Noorden en Westen van ons land. Met Amerikaanse, Britse, Canadese, Franse en Poolse brigades. Met de Britse Veldmaarschalk Montgomery aan het hoofd van de troepen die Amsterdam bevrijden. De voertuigen uit die tijd zijn de resterende levende geschiedenis, vertellen verhalen, roepen emotie op en vervullen ons met dankbaarheid. In Amerika moesten na de Japanse aanval op Pearl Harbour in 1942 de autofabrikanten verplicht overschakelen van de productie van automobielen op militair materieel zoals jeeps, vrachtwagens voor vervoer van manschappen, waterwagens, veldgeschut, artillerietrekkers, tanks, munitiewagens, radiowagens, amfibische landingsvaartuigen en mobiele zoeklichtinstallaties om de lucht af te speuren naar vijandelijke vliegtuigen. Ook voor de vrede en de daarop volgende vrijheid heeft de ontwikkeling van de automobiel een belangrijke rol vertolkt.

Groot verlies voor Nationale Oldtimerdag

Logistiek manager en grafisch vormgever Mike van der Meulen overleden

Op woensdag 18 september jl. overleed Mike van der Meulen (46), zoon van de voorzitter van de Nationale Oldtimerdag William van der Meulen. Mike leed sinds mei 2018 aan galblaaskanker en ondanks alle behandelingen en medicijnen heeft hij uiteindelijk moedig het leven losgelaten. Zijn levenslust, creativiteit, openhartigheid en doorzettingsvermogen zijn en blijven een bron van inspiratie voor de organisatie van de jaarlijkse Nationale Oldtimerdag. Tijdens de 35e editie van de Nationale Oldtimerdag op zondag 16 juni jl. kon hij zich nog volop inzetten voor het welslagen van het evenement.

Op maandag 23 september jl. werd een in druk bezochte afscheidsbijeenkomst in restaurant ‘Next’ (gelegen op het opstelparcours van de Nationale Oldtimerdag) in Lelystad teruggeblikt op het leven van Mike. Het motto van de bijeenkomst was ‘Samen’, de basis van alles wat hij in gang zette en mede vorm gaf. Daarna bracht de familie hem naar crematorium Ölandhorst.

Mike van der Meulen zorgde samen met Michel Veul voor de planning en logistieke invulling van het evenement. Het gaat daarbij onder meer om de indeling en opstelling van de deelnemende automobielen, de plaatsing van de benodigde paviljoens, de bijbehorende technische voorzieningen en de regie over de op- en afbouw werkzaamheden. In dat kader werkte hij mee met het opstellen van het steeds ingewikkelder wordende draaiboek openbare orde & veiligheid. Daarnaast zorgde hij voor het ontwerp en de productie van de vele drukwerken die bij een dergelijk evenement horen. Van affiches tot deelnemersmagazine en van flyers tot advertentiemodellen. Hij was vormgever van het fraaie lustrumboek dat dit jaar verscheen waarin de historie van de Nationale Oldtimerdag op bijzondere wijze werd beschreven en fotografisch werd getoond.

Van jongs af aan was hij bij het evenement betrokken, beginnend met broodjes smeren voor de deelnemers en het inpakken van de lunchpakketten. In 2000 voerde hij het management over de Millennium International Oldtimer Meeting, een drie dagen durende manifestatie in het kader van de eeuwwisseling.

Mike was geliefd bij de vrijwilligers, werd gewaardeerd door zijn medebestuursleden en was een altijd vriendelijk aanspreekpunt voor deelnemers en andere betrokkenen.

Het bestuur van de stichting Mobiel Erfgoed Fleur de Lis, het jurykorps, het Comité van Aanbeveling en de organisatiecommissie Nationale Oldtimerdag zijn diep getroffen door zijn overlijden en gedenken een jong, enthousiast en vooral sterk sociaal mens. Hij blijft voor altijd in ons hart en onze herinnering. Op de rouwkaart zette hij als eigen tekst:

‘Vier het leven, keer op keer. Sta open voor een ander, dan geniet je nog zoveel meer’

Social media

Links en media

  • Historie
  • Persberichten
  • Foto rapportages

   

 

 

  

  

Nationale Oldtimerdag Lelystad (St. Mobiel Erfgoed Fleur de Lis)
Wijngaard 12 | 8212 CB  Lelystad | 0320-233014
KVK-nummer: 69870659 | BTW-nummer: NL858045722B01

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.