Editie 2019

La Belle Epoque

De 3e editie van de ‘Belle Epoque’ belooft opnieuw een succes te worden.

De periode van 1890 tot 1918 wordt in de geschiedenis beschreven als de ‘Belle Epoque’ (de mooie tijd). Het feitelijke begin was de ‘L’Exposition Universelle de Paris’ in 1889 (de eerste Wereldtentoonstelling). Het was een periode van ongekende economische groei mede door de industriële revolutie. Een periode van vooruitgang, van aandacht voor kunst en wetenschap. Een periode waarin architectuur, literatuur, schilderkunst, muziek, mode en dans centraal stonden. Nu legendarische persoonlijkheden als schrijver Guy de Maupassant, schilders als Henri de Toulouse-Lautrec en Pierre-Auguste Renoir presenteerden zich. In Parijs kreeg dit tijdsbeeld vorm door de bouw van de Eiffeltoren, de Basilique de Sacré-Coeur en de opening van de Moulin Rouge. Andere opmerkelijke gegevens zijn de 1e moderne Olympische Spelen in 1896 (Athene) en de primeur van de Tour de France (‘Le Grande Boucle’) in 1903. Die periode wordt de ‘kraamkamer’ van de automobielgeschiedenis’ genoemd. Honderd jaar later brengt de 35e editie van de Nationale Oldtimerdag dat voor de derde maal achtereen in beeld met een unieke collectie automobielen. Deze collectie is de grootste uit die tijd sinds de ‘Tentoonstelling van Automobielen’ in 1906 in het Paleis voor Volksvlijt in Amsterdam.

Inmiddels aangemeld: Peugeot 14 Deux Places 1897, Bertrand Paris Voiturette 1900, Stanley Steamer EX Tonneau 1907

The Roaring Twenties

‘The Roaring Twenties’ in het middelpunt van de schijnwerpers

De periode van 1920 tot aan de Wallstreet Crash (1929) is een periode vol van nieuwigheden in de westerse samenleving en cultuur. Het zijn jaren van welvaart en plotselinge veranderingen. Charles Lindbergh maakt zijn eerste trans-atlantische vlucht (1927) met de ‘Spirit of St. Louis’. Art Deco geeft sturing aan design en architectuur met o.a. de Chrysler Building, het toen (gebouwd tussen 1927 en 1929) hoogste gebouw in New York aan de Lexington Avenue. Filmstudio’s zien het levenslicht zoals Metro Goldwyn Maier en Warner Brothers, stripfiguur Mickey Mouse wordt geboren (1928). Filmsterren als Rudolph Valentino en Greta Garbo flonkeren op het witte doek.  De muziekwereld beleeft de komst van Louis Armstrong en Bill Crosby en de befaamde ‘Cotton Club’. De mode wordt vanuit Europa aangestuurd met de prachtige avantgardistische ontwerpen van modeontwerpster Coco Channel. De danswereld raakt in de ban van de Charleston mede door het boek ‘The Great Gatsby’. Het is de tijd van de ‘drooglegging’ in de VS met gouden tijden voor gangster en dranksmokkelaar Al Capone die zijn oorlog voert met politie-inspecteur Elliot Ness. De sporthelden zijn de winnaars van de Olympische Spelen in Parijs (1924) en Amsterdam (1928).

Tussen 1920 en 1930 ontwikkelt de automobielindustrie in de Verenigde Staten zich in een duizelingwekkend tempo. Prachtige en fameuze automerken als Duesenberg (een rijdend kunstwerk en de duurst geveilde auto ooit), Auburn, Marmon, Stutz, Packard, Lincoln en Pierce Arrow veroveren de markt. Duur, exclusief en gericht op de welgestelden. In Europa komen Bugatti, Hispano Suiza en Isotta Fraschini de Amerikaanse limousines beconcurreren.

Een decennium dat tot de ‘Grote Depressie’ een stempel drukt op de ontwikkeling van landen en volkeren. Frivool, roemrucht, fantasierijk en avontuurlijk. Een periode die nu nostalgische gevoelens oproept, waar boeken, films en tv-programma’s aan worden gewijd. Een periode die een speciale plaats krijgt tijdens de 35e editie van de Nationale Oldtimerdag.

22e lustrum van Bugatti

De van oorsprong Italiaanse familie Bugatti vestigde zich in 1902 in het toen nog Duitse Molsheim (Elzas),nabij Straatsburg waar vader Ettore (geboren in Milaan in 1881) begon met het produceren van automobielen en treinen. Hij kreeg uit zijn eerste huwelijk twee zonen: Jean en Roland. Zoon Jean (geboren in 1909) scheen voorbestemd om zijn vader later op te volgen. Ettore ontwierp Peugeot Bébé BP1 in 1911 waarvan er 3.000 werden gebouwd onder licensie van Peugeot. Daarna begon de productie van de verschillende T-modellen waarvan vele aan races gingen deelnemen zoals de zeer succesvolle T35. De Bugatti limousines er cabriolets waren eveneens pronkstukken van design en techniek. Sommige werden vernoemd naar Alpentoppen zoals Stelvio, Ventoux en Galibier. Zoon Jean ontwierp samen met vader Ettore de Bugatti T41  Royale Coupé Napoléon. Van dat bijzondere model werden er slechts 6 gebouwd vanwege de grote economische depressie. Ettore Bugatti reed zelf in één van deze gebouwde T41 exemplaren. De auto was destijds te koop voor 500.000 Franse francs. Zoon Jean verongelukte in 1939 bij het testen van de nieuw ontworpen racer T57G. Vanaf dat moment ging het met Bugatti achteruit. Het prototype van de T64 werd niet verder ontwikkeld en in 1963 werd het merk verkocht aan Hispano Suiza. Ettore Bugatti stierf in 1947 aan een herseninfarct. In de lijst van de duurste historische automobielen ter wereld staat de Bugatti T57SC Atlantic op de 2e plaats en staat de Bugatti T41 Royale op plaats 5. Modeontwerper Ralph Lauren betaalde voor een model Atlantic via een veiling 40 miljoen dollar.

In 1998 kocht het Volkswagen concern in Wolfsburg het merk Bugatti. In 2009 leverde dat de bouw op van 30 modellen Bugatti Super Sport die voor de prijs van 2,15 miljoen werden verkocht. Het nieuwste model is de Bugatti Chiron, in 2016 gepresenteerd op de Auto Salon in Geneve.

Het 22e lustrum van dit fameuze automerk krijgt aandacht op de komende 35e editie van de Nationale Oldtimerdag in samenwerking met particuliere eigenaren en collectioneurs van Bugatti modellen. De grootste collectie Bugatti automobielen is te bewonderen in het Musée National de l’Automobiles in Molsheim, ook wel de ‘Collection Schlumpf‘ genoemd.

Classic Supercars

De ‘Super Car’ doet zijn intrede in het programma.

Tijdens de 35e editie van de Nationale Oldtimerdag wordt op een bijzonder aantrekkelijke wijze aandacht geschonken aan super cars. Unieke en vaak sportief getinte automobielen van diverse magische merken zoals Ferrari, Maserati, Lamborghini, Aston Martin en BMW  gekoppeld aan moderne ‘snelheidsmonsters’ als McLaren, Koenigsegg en Vanderhall. Zo ontstaat er een deelnemersveld dat de ‘jongere generatie’ en de sportieve rijders zeer zal aanspreken. Accent ligt daarbij op de verschijningsvorm (design). Het motto daarbij is ‘de innovatie van vandaag is de historie van morgen’. Daarmee speelt de organisatie in op het al jaren aansprekende motto bij de historische automobielen ‘de historie van vandaag is de innovatie van toen’. De ontwikkeling van de automobiel staat, ook na ruim 120 jaar niet stil. Hybride modellen deden hun intrede. Nu zijn er volledig elektrische auto’s, worden er carrosserieën ontwikkeld van composiet, krijgen we te maken met motoren met een waterstofcel. Een enorm verschil met de eerste 1-cilinder 2pk. benzinemotoren. De Super Cars van toen en nu vormen zo een uniek overzicht van een indrukwekkend prestaties uit de automobielgeschiedenis.

Alvis 100 jaar

Alvis Caren Engineering Company Ltd was een Britse fabriek in Coventry, van 1919 tot 1967. Naast auto 's voor de civiele markt, heeft het bedrijf ook race-auto' s, vliegtuigen, motoren, gepantserde auto's en andere gepantserde gevechtsvoertuigen geproduceerd. De productie van de automobielen stopte nadat het bedrijf een dochteronderneming werd van Rover in 1965, maar gepantserde voertuig in productie bleef voortbestaan. Alvis werd een onderdeel van British Leyland en werd vervolgens in 1982 verkocht aan de United Scientific Holdings, die hernoemde zichzelf Alvis plc.

Natuurlijk geven we dit jaar extra aandacht aan dit icoon van de Britse autoindustrie

 

La Belle Epoque

De 3e editie van de ‘Belle Epoque’ belooft opnieuw een succes te worden. De periode van 1890 tot 19...

Editie 2019

LEES MEER

Citroen Centennial Celebration

Roelof Limoenman is een Amsterdamse joodse handelaar in groenten en fruit. In 1811, als Napoleon Bon...

Editie 2019

LEES MEER

Classic Supercars

De ‘Super Car’ doet zijn intrede in het programma. Tijdens de 35e editie van de Nationale Oldtimerd...

Editie 2019

LEES MEER

22e lustrum van Bugatti

De van oorsprong Italiaanse familie Bugatti vestigde zich in 1902 in het toen nog Duitse Molsheim (E...

Editie 2019

LEES MEER

Alvis 100 jaar

Alvis Caren Engineering Company Ltd was een Britse fabriek in Coventry, van 1919 tot 1967. Naast aut...

Editie 2019

LEES MEER

The Roaring Twenties

‘The Roaring Twenties’ in het middelpunt van de schijnwerpers De periode van 1920 tot aan de Wallst...

Editie 2019

LEES MEER

Editie 35

Uitslag Klasse A/B ‘Belle Epoque’ 1900-1918: 1e  Stanley Steamer Model 70 Touring 1910 | W. Nijsse...

Editie 2019

LEES MEER

Programma

16 juni 2019 Het programma van de Nationale Oldtimerdag kent een vaste opzet. Na binnenkomst staan ...

Editie 2019

LEES MEER

Tourtocht

De Nationale Oldtimerdag kent een voor de deelnemers verrassende toertocht met een lengte van ruim 6...

Editie 2019

LEES MEER

Optredens

The Music Truck – DJ’s on wheels The music truck is een Chevrolet 3100 pick-up uit 1953. De auto ri...

Editie 2019

LEES MEER

Deelnemers

De Nationale Oldtimerdag kent al jaren een top deelnemersveld die naast een Masterclass (winnaars va...

Editie 2019

LEES MEER

Locatie

De Bataviaboulevard in combinatie met de Bataviahaven vertegenwoordigt de kernwaarden van Lelystad: ...

Editie 2019

LEES MEER

Social media

Links en media

  • Historie
  • Persberichten
  • Foto rapportages

   

 

 

  

  

Nationale Oldtimerdag Lelystad (St. Mobiel Erfgoed Fleur de Lis)
Wijngaard 12 | 8212 CB  Lelystad | 0320-233014
KVK-nummer: 69870659 | BTW-nummer: NL858045722B01

Log In or Sign Up

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.
More information Ok