
Dwerg autos
Dwergauto: een troetelnaam voor een compacte auto
Een dwergautomobiel is een kleine auto met drie of vier wielen. Er worden verschillende maatstaven gebruikt voor dit voertuig. Wij sluiten ons aan bij de betiteling die de sympathieke Dwerg Auto Club Nederland (DWAC) hanteert: een historisch gemotoriseerd drie- of vierwielig voertuig met een cilinderinhoud van maximaal 600 cc.
Van 1910 tot het begin van de jaren twintig van de vorige eeuw er cyclecars geproduceerd, kleine licht in gewicht en goedkope automobielen die het ‘gat’ vulden tussen motorfietsen en automobielen. In Frankrijk was de cyclecar populair omdat vanwege het gewicht er geen wegenbelasting behoefde te worden betaald. De vroegste modellen hadden maximaal twee zitplaatsen en drie wielen. Het soort werd mede geproduceerd in tijden van brandstof- of materiaalschaarste. Het voordeel – tot vandaag de dag – is dat er weinig parkeerruimte voor nodig is. Na WO II brak er in Europa een korte bloeiperiode voor deze charmante wagens aan. Vliegtuigproducenten in Duitsland als Heinkel en Messerschmitt mochten vanwege hun rol in de Tweede Wereldoorlog geen vliegtuigen meer bouwen en zij benutten hun kennis om dwergauto’s te produceren (een cockpit op drie wielen). De concurrentie met de eenvoudige automobielen als Volkswagen (Kever), Opel (Olympia) en Citroën (2CV) konden ze in de daarop volgende jaren echter niet aan en verdwenen net zo snel van de markt als dat ze waren gekomen.
Bekende merken uit de tijd van de jaren ’50 uit de vorige eeuw waren: Glas Goggomobil, Heinkel, BMW Isetta, Lloyd, Messerschmitt Kabinenroller, Piaggio Vespa, Trojan, Kleinschnittger, Peel, Velorex en Zündapp Janus. Na de val van de Berlijnse Muur (1989) werd ook de Trabant als mini-auto gekenmerkt. In de huidige tijd is het de Fiat 500 die als originele (historische) mini-car, opvolger van de Fiat Topolino, wordt gezien.
Een klein percentage van de totale productie heeft de tand des tijds overleefd en wordt door eigenaren vertroeteld. Vorig jaar werd er in het Louwman Museum in Den Haag een fraaie statische opstelling gewijd aan dwergauto’s. In het verlengde daarvan zijn ze op de komende Nationale Oldtimerdag rijdend te aanschouwen en te bewonderen, in samenwerking met de Dwerg Auto Club Nederland (DWAC).