Editie 2018

Porsche 356 Memorial

‘Porsche 356 Memorial’ laat liefhebbers likkebaarden

‘Een icoon van de Duitse automobielindustrie’

Prof. Dr. Ir. Ferdinand Porsche – een Oostenrijkse autobouwer - legt voor en tijdens de 2e Wereldoorlog de basis voor de nog immer populaire Volkswagen. Tijdens die oorlog verhuist zijn bedrijf vanuit Stuttgart naar Gmünd in Oostenrijk. Als na het einde van de oorlog Ferdinand Porsche vanwege politiek gemotiveerde beschuldigingen in Frankrijk in gevangenschap zit (medeplichtigheid aan economische steun aan het naziregiem), ontwikkelt zijn zoon Ferry een nieuwe automobiel, de Porsche 356. Het eerste productiemodel maakt in 1948 zijn proefrit. Er worden er in het eerste jaar 49 met de hand gemaakt.

Ferdinand Porsche wordt in 1875 geboren in Maffersdorf, een kleine gemeente in het Duitstalige gebied van Tsjechië (Bohemen), dat deel uitmaakt van het Oostenrijks-Hongaarse Keizerrijk. Hij studeert aan de Keizerlijke Technische School in Reichenberg, maar is feitelijk een autodidact. Met het ontwerp van de Lohner-Porsche is hij de uitvinder van de eerste hybride automobiel (een sensationele attractie tijdens de Wereldtentoonstelling in Parijs in 1900). Porsche krijgt in 1938 de Nationale Duitse Prijs voor Kunst en Wetenschap en een eredoctoraat aan de Technische Hochschule in Wenen. Op 30 januari 1951 overlijdt hij in Stuttgart.

Het ontwerp van zijn zoon Ferry Porsche krijgt een aluminium carrosserie, ontworpen door Erwin Komenda. De Porsche 356 wordt tussen 1948 en 1965 op de markt gebracht als 356, 356A, 356B, 356C en als exclusieve Speedster Carrera. Als algemeen omschreven: een coupé en een cabriolet model. In die periode worden er ruim 76.300 exemplaren verkocht. De 356 wordt opgevolgd door het model 911. In 1950 keert het bedrijf terug naar Stuttgart (Zuffenhausen) en daar wordt de 356 gebouwd van staal naar een ontwerp van Reutter. In 1951 wordt met officieel vertoon het 500e exemplaar gebouwd.

De Porsche 356 is een sportieve automobiel die tevens wordt geprepareerd voor rally’s en races. Zo wint dit type de ‘24 Uur van Le Mans’ voor automobielen tot 1.100cc (1951) en zegeviert het in dat jaar in de Rally Luik-Rome-Luik, is winnaar in 1953 van de ‘Mille Miglia’ (klasse tot 1.500cc), in 1959 in van de ‘Targa Florio’ (klasse 1.100 tot 1.500cc) en in 1963 van de ‘Duizend Kilometer van de Nürnburgring’. Opmerkelijke eigenaren van een Porsche 356 zijn de Amerikaanse auto-importeur Max Hoffman, zangeres Janis Joplan, modemerk State of Art directeur Albert Westerman en race- en rallycoureur Jhr. Gijs van Lennep.

Mede door de vele sportieve successen groeit de Porsche 356 uit tot een icoon van de na-oorlogse Duitse automobielindustrie. Het 14e lustrum van de Porsche 356 krijgt feestelijk gestalte tijdens de komende 34e editie van de Nationale Oldtimerdag op zondag 17 juni 2018. De opzet van dit lustrum vindt plaats in nauwe samenwerking met de Porsche 356 Club Nederland en Porsche Importeur Pon uit Leusden. Het was de toenmalige directeur Ben Pon die de eerste Porsche 356 naar Nederland haalde en introduceerde.

Morris Minor

14e lustrum: Morris Minor in de ‘spotlights’

Op 20september 1948 werd de Morris Minor gepresenteerd tijdens de autoshow in het Earls Court Exhibition Centre in Londen. Die kleine aantrekkelijke Britse icoon uit de autowereld bleef tot 1971 in productie en kreeg de troetelnaam ‘Moggy’. Het was destijds een goedkope, betrouwbare en kleine gezinsauto met een hoog comfort, ontworpen door Sir Alec Issigoris. Het eerste model is herkenbaar aan de twee koplampen naast de grille en aan de split screen window. Van de Morris Minor werden tevens de modellen Tourer, Tourer 1000, Van, Pick Up en Travellor Estate ontwikkeld. Samen met de actieve Morris Minor Club Nederland biedt de komende Nationale Oldtimerdag in het kader van het 14e lustrum van de Morris Minor een aantrekkelijk (en rijdend) overzicht van deze automobiel die met name was bedoeld voor de Britse burger met een kleine beurs, ook wel de ‘Working Class’ genoemd. Van de 2-deurs werden er 620.000 geproduceerd, van de 4-deurs 357.00 (van beide werden ook convertibles gebouwd), van de tourer 75.000, van de van en de pick up 270.000 en van de travellor estate 204.000. Tezamen 1.526.000 exemplaren. Een ongekend aantal, waarvan er nog vele in goede conditie rijvaardig zijn.

Lamborghini

De 55e geboortedag van Lamborghini krijgt een feestelijk karakter

De jaarlijkse internationaal vermaarde Auto Salon de Geneva presenteert in 1963 een even onverwachte als verrassende primeur. In de schijnwerpers staat een fonkelnieuwe Lamborghini 350 GTV. Een nieuw Italiaans automerk is geboren.

Ferruccio Lamborghini, geboren in 1916 als zoon van een wijnboer, is in de jaren na de Tweede Wereldoorlog succesvol als tractorfabrikant. In 1940 wordt hij opgeroepen als militair en komt hij in dienst van de Italiaanse luchtmacht als monteur terecht op het eiland Rhodos. Aan het einde van de oorlog is hij krijgsgevangen gemaakt door het Britse leger en te werk gesteld als onderhoudsmonteur van Britse legervoertuigen. Zo doet hij zijn kennis op over automobielen. Lamborghini is een bon vivant en een liefhebber van snelle en sportieve automobielen. Zo doet hij met een door hem zelf omgebouwde Fiat Topolino in 1948 mee aan de Mille Miglia. Met zijn vergaarde kapitaal koopt hij een meerdere automobielen, waaronder in 1958 een Ferrari met een carrosserie van Pininfarina. Met die auto komt hij met enige regelmaat en ergernis in de garage vanwege voor hem irritante mankementen. Daar spreekt hij de twintig jaar oudere Enzo Ferrari tijdens een officiële receptie in het gemeentehuis van Maranello op aan en die geeft hem het antwoord “Je rijdt in een Ferrari, je moet niet zeuren”. Dat was voor Ferruccio Lamborghin de uitdaging om zelf met de productie van automobielen te starten in Sant’Agata de Bolognese. Ferruccio Lamborghini overlijdt in 1993 aan de gevolgen van een hartaanval en zijn graf is tot de dag van vandaag een bedevaartsoord.

De 34e editie van de Nationale Oldtimerdag schenkt extra aandacht aan het 11e lustrum van het tot de verbeelding van velen sprekende automerk Lamborghini en geeft de 55e geboortedag een eigen plek tijdens deze grootste oldtimermeeting van de Benelux op zondag 17 juni a.s. In nauwe samenwerking met de actieve Lamborghini Club Nederland verschijnen er op de Bataviaboulevard in Lelystad een aantal exclusieve Lamborghini modellen waaronder de Miura, Espada, Countach, Huracan, Diablo en Gallardo. Leden van deze vereniging nemen regelmatig deel aan evenementen, toertochten en meerdaagse rally’s in binnen en buitenland. “Dan staan autoliefhebbers ineens oog in oog met een toch wel bijzondere automobiel qua vormgeving en qua techniek. Dat levert nieuwsgierige blikken en boeiende gesprekken op”, aldus Ron Willems van Beveren, secretaris van de Lamborghini Club.

Editie 34

Prijswinnaars

De winnaars van de leeftijdsklassen en de Master Class

Klasse A/B (tot 1918)

  1. Mécanique l’Aster Tonneau 1904 - A. Paalman Holten
  2. Franklin 9A Open Tourer 1917 - N. Heres Toornwerd
  3. Ford Model T Touring 1915 - Hogeveen Bakkeveen

Klasse C (1919 – 1935)

  1. Alvis 12/50 Sport Special 1924 - Feenstra Gytskerk
  2. Cadillac 314 Sedan 1925 - Huynen Nuth
  3. Lagonda 2.0 Tourer 1928 - Aalbers Wommelgem (B)

Klasse D (1936 – 1949)

  1. Bugatti T57C Stelvio Gangloff 1938 - Glasius Bennebroek
  2. Auburn 100A Convertible Coupé 1931 - N. Kieftenburg Pingjum
  3. Bentley Park Ward Sports Saloon 1936 - W. Aalbers Laren

Klasse C (1950 – 1960)

  1. Stanguellini 100 Berlinetta Bertone 1951 - Gessink Eibergen
  2. Porsche 356A Sunroof Coupé 1958 - Kerkhoffs Beek
  3. Porsche 356A 1600S 1959 - Scheepers Rhoon

Klasse D (1961 – 1970)

  1. Lamborghini 350GT Coupé 1965 - Boot Noordwijk aan Zee
  2. Maserati Sebring 3500 GTS 1964 - Visser Landsmeer
  3. Porsche 356C 1964 - van Oers Almelo

Klasse E (specials)

  1. Ford TT Brandspuit Bikkers Poort Winsum
  2. Ford TT Brandspuit Bikkers Kuijpers Amstelveen
  3. Volvo N88-44 veewagen Dijkstra Hijlaard

Master Class

  1. Cadillac 353 Convertible Coupé 1930 - N. Kieftenburg Pingjum
  2. Volkswagen T1 Spijlbus 1967 - P. Bosma Dronten
  3. Peugeot 402 Légere 1938 - Klerk Lelystad

Winnaar Eretitel ‘Best of the Show 2018’ -  Vredestein Trophy

Bugatti T57C Stelvio Gangloff 1938 - O. Glasius Bennebroek

Winnaar ‘Prix d’Elegance 2018’

Cadillac 353 Convertible Coupé 1930 - J. N. Kieftenburg Pingjum

Winnaar Turtle Wax ‘Twinkle Show’ (mooist gepoetste auto)

Ford Mustang V8 ½ Convertible 1964 - J. Lof Monnickendam

Eervolle vermeldingen met lof van de jury

  • Bentley R Park Ward Drophead Coupé 1954 - H. van Eeuwijk Heusden
  • Spyker 15/22 Double Phaeton 1907 - M. Albada Jelgersma Poppel (B)
  • BMW Isetta 250 1957 - H. Kol Oostwoud

 

34e editie Nationale Oldtimerdag Lelystad

Beste bezoeker en fan van de Nationale Oldtimerdag,

De Nationale Oldtimerdag is in de loop van haar bestaan uitgegroeid tot voor velen de meest aansprekende, toonaangevende en in ieder geval in omvang de grootste oldtimermeeting in de Benelux. Een unieke rijdende collectie van 400 historische topmobielen. De mooiste, bekendste en meest geliefde, eenvoudige en exclusieve classic cars zullen tijdens de komende 34e editie hun opwachting maken. De Nationale Oldtimerdag staat synoniem voor herkenning, verfijning, klasse en ontspanning.
De zeer gevarieerde rijdende collectie met niet alleen aandacht voor de meest belangwekkende menselijke creativiteit ooit, maar vooral voor de enorme invloed ervan op onze moderne samenleving, is een topevent als het gaat om de presentatie van mobiel erfgoed.
In de meest recente edities waren jubilea en lustrumpresentaties van Chevrolet, Cadillac, Jaguar, Bentley, Alvis, Lagonda, Armstrong Siddeley, A Ford, Ford Mustang en Aston Martin in het dagprogramma opgenomen. Daarnaast is aandacht geschonken aan autodesigner Virgil Exner en onder de titel ‘Belle Epoque’ aan de vroegste periode van de automobielgeschiedenis. In de komende editie op 17-06-2018 staan lustrums van Ford Model T, Porsche 356, Donkervoort, Morris Minor en Lamborghini centraal. Met ‘Belle Epoque II’ is er een vervolg op de indrukwekkende presentatie van de pioniers van het eerste uur. De eerste automobielen die daarvoor nu al beschikbaar zijn: Stanley Steamer EX Tonneau 1907, Voiturette Bertrand Paris C 1900, Stanley Steamer Mountain Wagon 1913, De Dion Bouton Open Tourer 1909, Rover 12 ‘Colonial’ Tourer 1913, Cadillac Model B Tonneau 1904.

William van der Meulen, voorzitter
Organisatiecommissie Nationale Oldtimerdag

 

T Ford Parade

‘T Ford Parade’ is een homage aan Henry Ford

De geboorte van een wonder op wielen

Henry Ford richt in 1903 de Ford Motor Company op, nadat twee eerdere pogingen eindigden in een faillissement. Op 27 september 1908 komt de eerste Ford Model T uit de fabriek in Detroit. De geboorte van een wonder op wielen. Een eenvoudige automobiel, robuust en betrouwbaar, voorzien van 3 versnellingen (2 vooruit en 1 achteruit). Het chassis is vervaardigd van sterk vanadiumstaal. De aankoopkosten van een Ford Model T bedragen 850 dollar. In 1924 is de aanschafprijs gedaald naar 290 dollar mede door het gebruik van de kosten besparende primeur van de lopende band. In de periode tussen 1908 en het einde van de productie in 1927 zijn er wereldwijd ruim 15 miljoen exemplaren verkocht. Statistieken uit 1918 wijzen uit dat de helft van alle automobielen in de wereld op dat moment bestond uit de Ford Model T. Geen wonder dat die automobiel door een keur aan vooraanstaande autojournalisten in 2000 unaniem is verkozen tot ‘Auto van de 20e Eeuw’. Henry Ford (1863-1947) is gehuwd met Clara Jane Bryant. Hun zoon Edsel maakt eveneens naam in de automobielindustrie. Hij sterft (49) in 1943 aan kanker.

De 34e editie van de Nationale Oldtimerdag schenkt op zondag 17 juni a.s. in nauwe samenwerking met het T Ford Register Nederland aandacht aan 22e lustrum van de T Ford, in de USA ‘Tin Lizzie’ genaamd. Het T Ford Register is opgericht in 2000 en gelieerd aan de A Ford Club Nederland. De Ford Model T wordt gedurende bijna 20 jaar op meerdere plekken gebouwd of geassembleerd. In ons land is het koetsen-, karren- en carrosseriebouwer Veth & Zoon (opgericht in 1840) in Arnhem die er een aantal bouwt. In de Ford fabriek vinden in 1927 ongeveer 60.000 mensen werk en zij moeten lijdzaam wachten op de productie van de opvolger van de T Ford: de al even zeer succesvolle Ford Model A.

Henry Ford zou gezegd hebben dat de Ford Model T in alle kleuren leverbaar is, als het maar zwart is. De praktijk laat zien dat deze automobiel in alle gewenste kleuren werd afgeleverd. De meeste wel in zwart omdat het de snelst drogende autolak is. Er komen verschillende modellen en typen op de markt zoals de Tudor, Fordor, Runabout, Roadster en Coupé en daarnaast een chassis geschikt voor pick-up (flat floor), brandweerwagen, kraanwagen, ambulance, tankwagen, autobus en bestelwagen (Van).

La Belle Epoque

De 5e editie van de ‘Belle Epoque’ belooft opnieuw een succes te worden. De periode van 1890 tot 19...

Editie 2023

LEES MEER

75 jaar Ferrari

Het geesteskind van Enzo Ferrari EEN WELVERDIENDE TERUGBLIK OP HET BEGIN VAN EEN ITALIAANS TOPMERK ...

Editie 2023

LEES MEER

70 jaar Chevrolet Corvette

Een sportwagen vernoemd naar een oorlogsschip 70-JAAR CHEVROLET CORVETTE GAAT NIET ONOPGEMERKT VOOR...

Editie 2023

LEES MEER

100 jaar Rolls Royce Model 20

Dezelfde luxe maar een maatje kleiner ROLLS ROYCE 20 VERZEKERDE HET VOORTBESTAAN VAN HET BEDRIJF D...

Editie 2023

LEES MEER

Editie 37

Uitslag Prijs Auto Winnaar All over Vredestein Trophé Aston Martin DB4 1960 Hehenkam...

Editie 2023

LEES MEER

Roaring Twenties

‘The Roaring Twenties’ in het middelpunt van de schijnwerpers De periode van 1920 tot aan de Wallst...

Editie 2023

LEES MEER

Programma

18 juni 2023 Het programma van de Nationale Oldtimerdag kent een vaste opzet. Na binnenkomst staan ...

Editie 2023

LEES MEER

Tourtocht

De Nationale Oldtimerdag kent een voor de deelnemers verrassende toertocht met een lengte van ruim 6...

Editie 2023

LEES MEER

Optredens

De 37ste editie van de Nationale Oldtimerdag heeft naast ruim 400 mooie oldtimers ook een erg aantre...

Editie 2023

LEES MEER

Links en media

  • Historie
  • Persberichten
  • Foto rapportages

Social media

   

 

 

  

  

Nationale Oldtimerdag Lelystad (St. Mobiel Erfgoed Fleur de Lis)
Spuiweg 42 | 8243 PW  Lelystad | 0320-
KVK-nummer: 69870659 | BTW-nummer: NL858045722B01

Log In or Sign Up

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.